Onze visie

Voor Taal en Kunst streeft er naar om boeiend theater te maken en het publiek emotioneel te raken. We kiezen heel bewust voor producties die een uitdaging bieden voor zowel de speler als de regisseur als de decorontwerper. We trachten van amateurtoneel ietsje meer te maken dan louter en alleen maar amusement. Voor Taal en Kunst werkt regelmatig samen met professionele regisseurs en ervaren, gedreven spelers om zo theater te brengen dat kwaliteitsvol is en toch zeer uiteenlopend is qua genre.

Voor Taal en Kunst bezit geen eigen theaterzaal, wat ons een zekere vrijheid geeft op gebied van locatie en tegelijkertijd de kans creëert om samen te werken met andere theatergezelschappen. De laatste jaren konden we veelal terecht bij Theater Korenmarkt. Onze oprechte dank voor de samenwerking, die we misschien nog gaan intensifiëren.

Voor Taal en Kunst bestaat uit heel veel geëngageerde mensen met een hart en een ziel voor amateurtheater in het Mechelse. We hopen dat u deze passie met ons in de toekomst blijft delen.

Onze geschiedenis

Voor Taal en Kunst werd op 4 mei 1894 opgericht als toneelafdeling van de Katholieke Werkmanskring, die later het Christen Werkersverbond zou gaan heten. Bij de oprichting werd als doel gesteld de Christelijke arbeider en hun familie gezonde ontspanning te bezorgen en op die manier mee te werken aan de culturele verheffing van het Vlaamse volk. Van bij de aanvang werden drie producties per seizoen op de planken gebracht. De zaal van het Volksbelang (vandaag Theatrium) was haar de eerste thuishaven.

Voor Taal en Kunst bleef lid van het Christen Werkersverbond tot 15 oktober 1946, de datum waarop het hoofdbestuur van dit verbond besliste dat er geen toneelvereniging meer voorzien werd in haar werking. Het bestuur van Voor Taal en Kunst besloot echter verder te gaan, ditmaal op eigen risico.

In mei 1953 verhuisde het gezelschap van zaal het Volksbelang naar de Stadsschouwburg, dat op het gebied van accommodatie en infrastructuur veel beter geschikt was voor toneelvoorstellingen. Helaas moest de schouwburg in 1982 haar deuren sluiten wegens onvoldoende brandveiligheid. De meeste Mechelse toneelkringen weken uit naar kleinere, vaak zelf aangekochte zalen. Voor Taal en Kunst opteerde voor de kleine zaal van het MMT in de Oude Brusselsestraat, die door het Mechels Miniatuur Theater ter beschikking werd gesteld. Wanneer in 2001 het MMT de deuren sloot van haar kleine zaal, begon voor VTK een zwerftocht langs verschillende theaterlocaties in het Mechelse, zoals de zaal van De Peoene in de Lange Schipstraat, Brouwerij Het Anker, Theater Moedertaal, Theater Korenmarkt en andere. Momenteel speelt VTK twee producties per seizoen, met telkens een achttal voorstellingen verspreid over drie á vier weekends.

Een aantal inmiddels bekende acteurs en actrices boekten hun eerste successen op de planken van het Mechelse gezelschap. Klinkende namen zijn ongetwijfeld de broers Manu en René Verreth, de steunpilaren van het MMT. Maar ook Carry Goossens, Vic de Wachter, Hilde van Haesendonck, Danny Timmermans en Bart de Pauw begonnen hun carrière bij Voor Taal en Kunst.

Op 4 mei 1994, precies op de honderdste verjaardag van Voor Taal en Kunst, werd de Mechelse toneelvereniging op het Mechelse stadhuis ontvangen en kreeg het de titel van de Rederijkerskamer De Boonbloem toegekend. In Mechelen groeiden eeuwen geleden drie groepen uit tot echte Rederijkerskamer. De Peoene was de oudste en belangrijkste, De Geraepte Loetens werd later De Lisbloem en de jongste van de geprivilegieerde kamers was De Boonbloem. De Peoene slaagde erin om tot op vandaag te blijven bestaan. De Lisbloem en De Boonbloem verwelkten echter langzaam maar zeker. Tot enkele jaren geleden toneelvereniging De Moedertaal de titel van Rederijkerskamer De Lisbloem kreeg en de kring Voor Taal en Kunst het recht kreeg om zich Aloude Rederijkerskamer De Boonbloem te noemen. In 2024 namen zeven Mechelse vrijetijdstheaterssamen deel aan het grote rederijkers-project U, nu!.

Ons palmares

Voor Taal en Kunst kan bogen op een indrukwekkend palmares.
In het seizoen 1964-1965 nam het gezelschap deel aan het eerste Schelde-Maas toernooi, met als resultaat een eerste en tweede prijs voor de beste actrice, acteur, regie en decor.
De deelname aan het tweede toernooi in 1967-1968 was goed voor een tweede prijs voor regie, acteur, decor, eenheid en zuiverheid van taal. Datzelfde seizoen kaapte VTK met 80% de eerste prijs weg van de stedelijke jury Stad Mechelen, met Reinaert De Vos.
In 1969-1970 werd een nationale toneelwedstrijd georganiseerd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan. Voor Taal en Kunst nam ook verschillende keren deel aan het Vondeljuweel.
In 1978 behaalde “Een bruid in de morgen” van Hugo Claus de tweede prijs. “Een spiegel” van Nestor De Tière was in 1981 goed voor de eerste prijs. In 1989 kreeg “Het huis van vertrouwen” van Rudy Geldhof een nominatie voor verdienstelijkste hoofdrol en in 1993 waren er nominaties voor vrouwelijke hoofdrol, homogeniteit en live-muziek voor “Vrijgezellenavond” van Willy Russell.

Een overzicht:

→ 2017 Laureaat Koninklijk Landjuweel
‘Kaatje is verdronken’
van Alex van Warmerdam

→ 2011 Laureaat Koninklijk Landjuweel
‘Halverleven’ van Danny Timmermans

→ 2011 Laureaat Antwerps Stadsjuweel
‘Serpent’ – bewerking van Tristan versteven

→ 2010 Gouden Handjes
‘Zullen we het liefde noemen’ van Peer Wittebols
Beste productie, beste vrouwelijke hoofdrol en beste mannelijke hoofdrol

→ 2008 Gouden Handjes
‘Achterlanden’ van Ko Van den Bosch
Gouden handje voor beste belichting

→ 1993 Vondeljuweel
‘Vrijgezellenavond’ van Willy Russel
Nominaties voor vrouwelijke hoofdrol, homogeniteit en live-muziek

→ 1989 Vondeljuweel
‘Het huis van vertrouwen’ van Rudy Geldof
Verdienstelijkste hoofdrol

→ 1981 Vondeljuweel
1ste prijs – ‘Een spiegel’ van Nestor De Tière

→ 1978 Vondeljuweel
2de prijs – ‘Een bruid in de morgen’ van Hugo Claus

→ 1968 Stedelijke jury Stad Mechelen
1ste prijs met ‘Reinaert De Vos’

→ 1968 Schelde-Maas toernooi 1967/1968
2de prijs voor regie, acteur, decor, eenheid en zuiverheid van taal

→ 1965 Schelde-Maas toernooi
1ste en 2de prijs beste actrice, acteur, regie en decor

Het bestuur

Isabelle
Van De Voorde

Voorzitter

Karla
Van Heuverbeke

Productieleiding

Ingrid
Heylen

Productieleiding

Dirk
Verbeeck

Decor, techniek en vormgeving

Danny
Roefflaer

Techniek

Maya
Saliën

PR

Lien
Olaerts

Webbeheer

Onze sponsors